מזגן מזייף באוגוסט 

גם בעלות חוש ההומור המפותח ביותר יתקשו ליהנות מהאירוניה הכרוכה בשביקת מזגן דווקא באוגוסט (ברור שאלאניס לא גדלה במזרח התיכון). בתקופה שאנחנו תלויות בו ביותר, יש למזגן נטייה לפתח תופעות מוזרות ומרגיזות ולקלקל את האווירה בבית, על כל המשמעויות הנגזרות מכך. אז מה עושים אם המזגן לא עובד או לא מקרר, או עושה בעיות אחרות? דבר ראשון, don't panic. לפני הטלפון ההיסטרי לחברת המזגנים, בואו נעצור ונבדוק מספר דברים בסיסיים, שעשויים לפתור את הבעיה ועל הדרך גם לחסוך לנו את עלות הביקור.  

 

1. בדקו שהמזגן מחובר לחשמל ושהפיוז שלו מורם 

בלי לזלזל בהגיון הבריא, הסעיף הזה חשוב מפני שהחום עשוי להעביר גם את קרות הרוח ביותר שבינינו על דעתן. בדקו שהמזגן מחובר לשקע, ושהפיוז שלו ("נתיך" בעבירת צחה) בלוח החשמל לא "קפץ". אם המזגן מחובר, בדר"כ נורית החיווי שלו תהיה דלוקה. אם המזגן אכן מחובר לחשמל, עברו לסעיף הבא. 

 

הפיוז של המזגן (מסומן בלבן) במצב פעיל, כלומר כלפי מעלה

2. בדקו שהשלט מפעיל את המזגן 

יתכן שהמזגן מחובר לחשמל, אך לא מצליח לקבל פקודה "הידלק" מהשלט שלו. אם התצוגה הדיגיטלית של השלט נראית דהויה, כנראה הגיע הזמן להחליף בטריות. אם גם לאחר החלפת בטריות אין תגובה מהמזגן, יתכן שהשלט מקולקל. נסו להשתמש בשלט של מזגן אחר בבית, או לשאול לצורך הבדיקה שלט של מזגן מהשכנים. אם הבעיה אכן בשלט, תוכלו לרכוש שלט אוניברסלי במחיר של 20-50 ₪. אם עכשיו המזגן פועל אך לא מקרר עברו לסעיף הבא. 

 

3. ודאו שהמזגן מכוון על קירור

הסימון של הקירור הוא סימון של פתית שלג. ודאו שהמזגן לא מכוון בטעות על איוורור (טיפה), מצב אוטומטי (סימן של מיחזור), או לא עלינו, חימום (שמש).

 

 ***נתקו את המזגן מהחשמל***

לפני כל פעולת תחזוקה במזגן, נתקו את המזגן מהחשמל! כפי שצוין גם בעבר, הבלוג אינו ממליץ בשום אופן להתעסק עם חשמל. פעולות בחשמל מותר לעשות רק עם הסמכה מתאימה.

 

4. נקו את הפילטרים של המזגן 

אם אתן רוצות שהמזגן שלכן ידאג לכן, דאגו לטפל גם בו! האוויר שנכנס למזגן עובר דרך פילטרים (מסננים) שתפקידם לחסום אבק וחלקיקים מכניסה למזגן. לאחר תקופה, מצטברת שכבת אבק לא מבוטלת על הפילטרים ומונעת כניסה חופשית של אויר למזגן. לכן חשוב מאוד להקפיד לנקות את הפילטרים כל תקופת זמן. ניקוי תקופתי סביר יהיה פעם בעונה, או אם המזגן עובד ללא הפסקה רצוי לנקות כל חודש. לצורך הדידקטי של הפוסט אתאר ניקוי פילטרים של מזגן מרכזי. 

פתחי היניקה של המזגן, מהם הוא שואב את האויר מהחדר, מכוסים בפילטרים. זה נראה כך:

פילטרים של מזגן מרכזי, מכסים את פתחי האויר בתקרה

על מנת להסיר את המכסים ולהגיע לפילטרים, יש לשחרר ברבע סיבוב את שני התופסנים שמחזיקים כל אחד מהלוחות:

יש לשחרר את שני התופסנים המסומנים

לאחר הסרת המכסים והפילטרים החיצוניים, נשים לב שבמקרה של המזגן הזה ישנם פילטרים נוספים, פנימיים יותר. הפילטרים האלו גמישים וניתן לשחרר אותם בקלות על-ידי קיפול קל שלהם ומשיכה החוצה, וכן על-ידי החלקה שלהם על המסילות הפנימיות.

הפילטרים הפנימיים קטנים וגמישים יותר מהחיצוניים

לאחר הסרת הפילטרים, יש לנקות אותם בעזרת מים עד להסרת כל שכבת הלכלוך. בדרך כלל התזה של מים בלחץ תעשה את העבודה. לאחר הניקוי יש לייבש את הפילטרים היטב, בדרך כלל אפשר לסמוך על השמש הישראלית שתסייע במשימה.

הפילטרים החיצוניים הם המלוכלכים ביותר כי הם דואגים לסינון הראשוני של האבק:

לפני
אחרי

 

הפילטרים הפנימיים מסננים רק את מה שעבר את החיצוניים כך שהמצב שלהם פחות חמור:

לפני
אחרי

לפני שנחזיר את הפילטרים חזרה למקומם יש לוודא שהם יבשים לגמרי.

 

5. ודאו שהמזגן מכוון על טמפרטורה הגיונית 

הטמפרטורה החסכונית ביותר לקירור הבית בקיץ היא 25 מעלות צלזיוס, כך על פי אתר חברת החשמל. אם אתן נכנסות לבית ו"מתות מחום", ניתן לכוון תחילה לטמפרטורה של 22 מעלות, ולאחר שהחלל מצטנן מעט להעלות את הטמפרטורה המבוקשת ל-25 מעלות. טמפרטורות שהן מתחת ל-22  יגרמו למזגן לעבוד מאוד קשה, מכיוון שהמזגן פועל במנגנון של פידבק ובודק שוב ושוב האם הגיע לטמפרטורה הרצויה. כאשר הטמפרטורה המבוקשת נמוכה מאוד, המזגן יעבוד ללא הפסקה וכך צריכת החשמל תהיה גבוהה וגם הבלאי של המזגן.

 

6. מנעו ריח רע מהמזגן 

 ריח רע מהמזגן עשוי לנבוע בגלל הצטברות של עובש בתוך המזגן. אחת הדרכים למנוע זאת היא להפעיל את המזגן במצב "יבוש" (סימן של טיפה בשלט). יבוש תקופתי יסייע בהפחתת הלחות בתך המזגן, וכך ימנע את התנאים להיווצרות עובש ופטריות.

 

7. טפלו בנזילה מהמזגן   

בתהליך הקירור נוצרים מים במזגן, אשר מנוקזים על-ידי צינור יעודי. במידה ונוצרת סתימה בצינור או בכניסה אליו, תיווצר במהרה הצפה שתגרום לנזילת מים מהמזגן. במקרה של נזילה, ניתן לבדוק האם מדובר בסתימת צינור הניקוז. לדוגמא, עשויה להיווצר סתימה בכניסה לצינור מאגן היקוות המים. במקרה כזה ניתן בעזרת מברג קטן לנקות בעדינות את פתח כניסת הנוזלים לצינור, וכך לשחרר את הסתימה.

 

אם הגעתן עד כאן

והבעיה במזגן לא נפתרה, זהו אכן הזמן להתקשר ולהזמין עזרה מקצועית. קחו בחשבון שאוגוסט היא שעתם היפה ביותר של טכנאי המזגנים, ולכן (כמו תמיד) כדאי להגיע דרך המלצה כדי שהמחיר בכל זאת יהיה בגבולות הסביר, גם בתעריף אוגוסט.

קיץ נעים וקריר לכולנו!

 

 *הפוסט נכתב בלשון נקבה אך מיועד לנשים, גברים ומגדרים אחרים בצורה שווה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.