עם ירידת מחירי הטיסות וריבוי האפשרויות שעומדות היום בפני המטיילת העצמאית, נפתח גם החופש לתכנון מסלול טיול עצמאי בחו"ל שיתאים לרצונות האישיים. איך לתכנן מסלול טיול עצמאי מבלי להתפזר, כך שבאמת יענה על הציפיות מהטיול? לשם כך אתאר את 'תוכנית הטכנופילית' לתכנון טיול בשלבים, משלב החלומות והרצונות ועד לשלב קביעת המסלול המעשי על גבי מפה. מוזמנות ומוזמנים להכניס את הטאצ' האישי שלכם, ולא לשכוח לקחת ספר טוב לדרך. אחרי הכל, המדריך הוא כלי לבניית הטיול ולא המטרה. אז בואו נתחיל!

 

1. הגדרת משך הטיול, תקציב ואופי המשתתפים

תכנון טיול לזוג חובבי טרקים יראה שונה מתכנון טיול של משפחת מיטבי לסת עם ארבעה ילדים בגילאי שנתיים עד חמש-עשרה, זה כמובן ברור. לכן חשוב להכיר היטב את אופי המשתתפים, והנתון הזה צריך ללוות אותנו במשך כל תהליך התכנון. שנית, יש להגדיר את משך הטיול המבוקש והאזור בו יתקיים הטיול. אם יש לנו תמונה ברורה של הפרמטרים האלו, נוכל להתחיל לחפש טיסות מתאימות, בשלל האתרים וקבוצות הפייסבוק שמתמחות בדיוק בנושא הזה. מדובר בעולם ומלואו, ולא אעסוק בכך כאן.

 

2. נחיתה ורכב

השילוב של טיסה ורכב מהווה את הבסיס לתכנון הטיול. לאחר שקבענו את מסגרת הטיול, נוכל לחשוב על התחלה וסיום, וכן על כמות היעדים בתוך מסגרת הזמן של אותו מסלול טיול עצמאי. את יעד הטיסה כדאי לקבוע לפי עלות הטיסות לאותו אזור. לעיתים קרובות, בעיקר אם מדובר ביעד שנמצא באירופה, ניתן להגיע לאזור הטיול משניים או שלושה שדות תעופה סמוכים. יש לברר באיזה שדה הכי משתלם לנחות, וזאת בנוסף לעלות השכרת הרכב ותנאי מעבר בין מדינות. הניווט העצמאי כיום הוא קל ונגיש, בעזרת אפליקציות ניווט חינמיות שחלקן אף לא דורשות חיבור פעיל לאינטרנט. שימו לב שלעיתים קרובות אם תרצו לתכנן מסלול שהוא לא מעגלי, כלומר נחיתה ביעד אחד והמראה מיעד שני, זה עשוי להעלות את מחיר הטיסה ובעיקר את מחיר השכרת הרכב, בגלל תשלום קנס בגין החזרה שלא בנקודת הלקיחה.

 

3. עכשיו הכיף האמיתי מתחיל – בניית מפה של גוגל

השלב האהוב עלי הוא קריאה במדריכי טיולים, באתרים כגון "למטייל" ו-TripAdvisor, ובכלל התייעצות עם חברים שטיילו ביעד שמעניין אותי. תוך כדי מחקר ולמידה אני בונה לעצמי רשימת אתרים ומקומות שנשמעים לי מעניינים והייתי רוצה לבקר בהם, ואת כולם "זורקת" על מפה של גוגל. איך עושים את זה? פשוט מאוד, גולשים אל Google maps. לוחצים על התפריט (3 פסים אופקיים) בצד ימין ואז "המקומות שלי", "מפות", ו-"צור מפה חדשה". ניתן לבחור שם למפה, והיא תישמר בצורה אוטומטית עם כל עדכון. ניתן גם לחלוק אותה בהמשך עם משתמשים אחרים. לצורך הדגמה מעשית, אניח שיעד הטיול שלי הוא אוסטריה, ובחרתי טיסה שנוחתת במינכן. משם אשכור רכב ואחצה את הגבול לאוסטריה.

ב-Google maps לוחצים על התפריט בצד ימין (3 פסים אופקיים)
בוחרים את "המקומות שלי"
בוחרים "מפות", ולאחר מכן "צור מפה חדשה"

 

ניתן לבחור שם למפה, והיא תישמר בצורה אוטומטית עם כל עדכון

 

4. הוספת אתרים מעניינים למפה

לאחר שפתחתן מפה חדשה משלכן, הגיע הזמן "לזרוק" לתוכה את כל מוקדי העניין שגיליתן במהלך המחקר המקדים. כלומר, להוסיף את הנקודות המעניינות בעזרת הכתובות שלהן או בעזרת שמן (אם מפורסמות מספיק כדי להופיע במפה). לדוגמא, הקלדה של המילים "זלצבורג, אוסטריה" בחלונית החיפוש והקשת Enter, תיתן את מיקום העיר על המפה. לחיצה על סימון הפלוס (+) והכיתוב "הוסף למפה" תוסיף את האתר המבוקש למפה.

הקלדה של המילים "זלצבורג, אוסטריה" בחלונית החיפוש והקשת Enter, תיתן את מיקום העיר על המפה

 

לאחר הוספת האתר למפה ניתן לשנות את האייקון והצבע שלו לפי רצונכן. לדוגמא, עבור מיקום של מסלול טיול ניתן לבחור בצלמית של מטייל, ועבור מיקום של שדה תעופה ניתן לבחור בצלמית של מטוס. כך אפשר להמשיך ולהוסיף ישובים, מסלולי טיול ונקודות עניין על פי הטעם האישי.

בחירת צבע וצלמית רצויה עבור המיקום המסומן במפה

 

לאחר הוספת כל הנקודות המעניינות, כדאי להסתכל על המפה ולחפש "מרכזים" של נקודות עניין. בקרבת המרכזים האלו רצוי בהמשך למקם את נקודות הלינה.

 

5. בניית מסלול טיול עצמאי בהתאם לאתרים שסומנו

לאחר העלאת המקומות המעניינים על גבי המפה, יש להתחשב במספר פרמטרים בבניית המסלול:

  1. משך הטיול – ככל שהטיול ארוך יותר, כך הגיוני לתכנן נקודות עניין ומרחקי נסיעה רבים יותר.
  2. הנפשות המשתתפות – האם מדובר בזוג, או במשפחה עם ילדים קטנים? האם ישנם מספר נהגים שיכולים להתחלק בנהיגה (ואוהבים לנהוג או לפחות לא סובלים מהנהיגה) או שהמשימה מוטלת על כתפיה של נהגת יחידה?
  3. תוואי הדרך – הררי וקשה לנהיגה, או מישורי וקל יחסית לנהיגה? פשוט להבין מהו זמן הנסיעה בין מקום למקום, על ידי חיפוש מסלול נסיעה בין המקומות ב-Google maps.

בהתאם לפרמטרים האלו יש לתכנן את הטיול, כמובן במחיר של "הפסד" אתרים בדרך. יש נטייה לעיתים לרצות "להספיק" כמה שיותר. במקרה של טיולים בחו"ל, לפחות לטעמי, less is more. תכננו מסלול צנוע יחסית, ואתן תודו לעצמכן בהמשך.

 

טיול לזוג או מספר מבוגרים המתחלקים בנהיגה

אם מדובר במספר מבוגרים והנהיגה היא לא מגבלה, נראה שיש בידכן החופש המירבי. תוכלו לישון (אם תרצו) בכל לילה במקום אחר, ולעשות מעין road trip. כתלות ביעד ובעונה, יתכן שתחליטו על מסלול טיול עצמאי כללי אבל לא תזמינו מקומות לינה מראש, וכך יהיה לכן חופש מירבי לנסוע כמה שתרצו בכל יום, ולחנות היכן שתרצו. סוג כזה של טיול טומן בחובו הזדמנות להגיע למקומות נהדרים שלא הייתן חושבות עליהם מראש, אך מצד שני יתכן ותגיעו בשעת ערב מאוחרת לפונדק מפוקפק במחיר מופקע.. תשאלו את עצמכן אם זו סוג ההרפתקה שטובה לכן.

 

טיול למשפחה עם ילדים קטנים או למי שאינה חובבת נהיגה

כאשר מדובר במשפחה, ובמיוחד במשפחה עם ילדים קטנים, מומלץ טיול "כוכב", כלומר התמקמות ביעד ויציאה ממנו לנקודות עניין קרובות. אם הטיול ארוך מספיק ניתן לשלב יותר ממוקד לינה אחד במסלול הטיול, ומכל מוקד כזה לצאת לטיולים בסביבה. כאשר בוחרים נקודת יעד מרכזית כזו ללינה יש לשים לב שהגישה אליה נוחה. כלומר, נקודת לינה שנמצאת בקירבה יחסית לכביש מרכזי. יש להיזהר מבחירה בנקודה אקזוטית אך מרוחקת, מפני שה"תשלום" במצטבר בזמן נסיעה של כניסה ויציאה בכל יום יהיה גבוה.

 

דוגמא לתכנון מסלול טיול עצמאי עם ילדים

לשם ההדגמה, נניח שאתן מעוניינות בהתאם לזמן שברשותכן בשני מוקדים עיקריים באוסטריה, אזור זלצבורג ואזור טירול. בשלב ראשון, יש לשמור על המפה את כל נקודות העניין הרלוונטיות עבורכן באזורים אלו:

אזורי עניין באזור זלצבורג ובאזור טירול, מסומנים בצלמית כתומה של מטייל

 

לאחר מכן, יש לסמן את המרכז המשוער של כל אזור מבחינת קירבה לנקודות העניין, ושם לחפש מקומות לינה. יש להקפיד בבחירת מקום הלינה על נוחות מבחינת הגישה כפי שהוסבר קודם לכן:

שני מקומות לינה, אחד לכל אזור, מסומנים בצלמית סגולה של מיטה

כעת סיימתן לתכנן מסלול טיול עצמאי משלכן. במקרה הזה הדגמתי שני מוקדי לינה עיקריים, עם "בנק" של פעילויות לכל אזור. אין צורך לתכנן מראש בדיוק מה עושים בכל יום, אלא כדאי להשאיר את הגמישות לבחור מתוך נקודות העניין שבסביבה. קחו בחשבון שכשתגיעו לאזור, יתכן ותשמעו המלצות נוספות מהמארחים או שתגלו שיש לכן העדפה לפעילויות מסוימות ולאחרות פחות. זה חלק גדול מהכיף של הגילוי, תרשו לעצמכן!

 

טיול ללא רכב

צורת התכנון שהודגמה בפוסט כוללת רכב, אך התכנון של מסלול טיול עצמאי עירוני המשלב נסיעה בתחבורה ציבורית והליכה רגלית אינו שונה במהותו מתכנון טיול עם רכב. באופן דומה ניתן למקם את מוקדי העניין על גבי המפה, ולבדוק אילו אמצעי תחבורה קיימים באזור, והאם מוקדי העניין הם במרחק הליכה זה מזה. כל אחת בהתאם לכושר שלה ושל שאר המשתתפות והמשתתפים בטיול. חשוב לזכור שבטיול המשלב שימוש בתחבורה ציבורית יש לקחת זמן עודף הכולל בתוכו המתנה לתחבורה, במיוחד בארצות  שהזמן בהן הוא לא מושג קדוש בלשון המעטה. חלק מאפליקציות הניווט החינמיות כוללות התייחסות גם להולכי רגל, והן עשויות לסייע מאוד בניווט בטיול עצמו.

 

אהבתן את הפוסט? עקבו אחרי בפייסבוק או הרשמו כאן ומבטיחה לעדכן אתכן בפוסטים חדשים:

*הפוסט נכתב בלשון נקבה אך מיועד לנשים, גברים ומגדרים אחרים בצורה שווה.

 

 

 

2 Replies to “איך לתכנן מסלול טיול עצמאי בחו"ל כמו מקצוענית”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.