נערכות לטיסה הנכספת, ומתלבטות לגבי אינטרנט בחו"ל וכמה זה יעלה לכן? הפוסט הזה הוא בשבילכן. בין אם מדובר בגיחה קצרה לאירופה ובין אם בטיול של חודש למזרח, השאלה לגבי החיבור לרשת היא בדר"כ חלק בלתי נפרד מההכנות לטיול. אם העלות (כמו במקרה של רובנו) היא שיקול מרכזי, יש לשאול את עצמנו מבעוד מועד, מהם הצרכים האמיתיים שלי? האם מדובר בטיול עירוני ומספיק לנו מסר של "אנחנו בסדר" פעם ביום או יומיים, או שאנחנו מעוניינות באינטרנט לצורך ניווט בדרכים? או אולי בכלל משתמשות "כבדות" כי יש לנו צרכים שקשורים לעבודה או צרכים אחרים שבגינן נרצה להיות מחוברות כל הזמן?

 

עניין של הרגל

בארץ העלות לגלישה באינטרנט היום כחלק מהחבילה הסלולרית היא יחסית נמוכה, ונכון לאוגוסט 2018 ניתן למצוא ללא בעיה חבילה סבירה בהחלט שכוללת שיחות, מיסרונים וגלישה בעלות של פחות משלושים שקלים לחודש. בגלל העלות היחסית נמוכה הזו, אין למעשה שום גורם חיצוני שמגביל את היכולת שלנו להיות מחוברות לרשת הטלפונית ולרשת האינטרנט. זמינות תמיד, מחוברות תמיד. בחו"ל, המצב הוא שונה. מי שתרצה לשמר את המצב הזמין שלה בדיוק כפי שהוא בארץ, תמצא את עצמה משלמת הרבה (הרבה) מאוד כסף.

 

הגדרת הצריכה של אינטרנט בחול

השלב הראשון יהיה להגדיר את הצרכים. מהי סוג התקשורת הנדרשת (שיחות, סמסים גלישה)? באיזו כמות? האם הזמינות חייבת להיות גבוהה? האם מתוכנן להשתמש באינטרנט לצורך ניווט (wase, google maps וכו')? אם הנסיעה כוללת מספר אנשים, האם אפשר לחשוב על פיתרון משותף? מה יקרה אם נזדקק לתקשורת ולא תהיה לנו (האם הטיול בלונדון או במדבר המלח בבוליביה)? השאלות האלו בסיסיות אך הן חשובות על מנת שנבין את סוג הפתרון שיתאים לנו, וכמה נהיה מוכנות לשלם על "מותרות".

 

 

אינטרנט בחול, האופציה הזולה: 0 ש"ח

למתכננות טיול לאזורים משופעים בציביליזציה, וכזה שאינו מערב שהות באזורים נידחים ומסוכנים, האופציה הזו עשויה בהחלט להספיק. בארצות מפותחות, וגם בכאלו שפחות אבל עם מודעות תיירותית, כל בית קפה מקומי קטן וכל בית עסק שמכבד את עצמו מצטיידים ברשת אינטרנט אלחוטי (wifi) סבירה לפחות לשירות הלקוחות. כך בזמן שמתרעננים עם מאכל או משקה, ניתן על הדרך גם לבדוק מה שלום המשפחה בארץ וכמה לייקים עשו לתמונה האחרונה מהצוק עם השקיעה. במקומות עם רשת משובחת במיוחד אפשר אפילו לעשות שיחת וידאו בעזרת אחד השירותים החינמיים (סקייפ, מסנג'ר, וואטס-אפ, ודומיהם). גם במקומות הלינה מותקנת לרוב רשת אלחוטית לרווחת האורחים (אם זה חשוב לכן דאגו לברר על כך במהלך ההזמנה של מקום הלינה).

יתרונות: 0 ש"ח.

חסרונות: צריך להתאפק עם הגלישה עד למסעדה או לחדר.

 

ניווט באפליקציה ללא חיבור לאינטרנט

מאז שכולנו נהיינו עכברי ווייז, קשה לדמיין איך נסתדר בלי אפליקציה שתדריך אותנו בנסיעות בחו"ל. למרבה השמחה, קיימות גם אפשרויות חינמיות לאפליקציות ללא חיבור פעיל לאינטרנט. אפליקציות אלו מסתמכות על מפות שהורדנו מבעוד מועד לטלפון (offline, בשפת העם), ועל GPS בלבד. לשם הבהרה, הGPS שמותקן בטלפונים איננו תלוי בחיבור לרשת האינטרנט. ולכן, אם יש ברשותינו מפות ששמורות על הטלפון, נוכל לנווט בעזרת האפליקציה בשימוש בGPS בלבד וללא חיבור פעיל לאינטרנט. לשם כך נצטרך מספיק זיכרון פנוי על הטלפון.

אפליקציות ניווט חינמיות:

Google maps: להורדה עבור משתמשי אנדרואיד או או אפל.

Sygic: להורדה עבור משתמשי אנדרואיד.

HERE WeGo: להורדה עבור משתמשי אנדרואיד או או אפל.

בכל אחת מהאפליקציות חשוב לזכור להוריד את המפות מבעוד מועד, כלומר לפני הנסיעה כאשר יש חיבור טוב ויציב לאינטרנט. כמו כן יש לסמן במידת הצורך שמשתמשים באפליקציה במצב של offline. בנוסף מומלץ לבדוק בטרם הנסיעה איזו אפליקציה מומלצת לשימוש ביעדים אליהם מתוכננת הנסיעה, ניתן לעשות זאת בפורומים של מטיילים למיניהם.

יתרונות: חסכון בתשלום על חיבור לאינטרנט.

חסרונות: לא מקבלים עידכונים על שינויים ועומסי תנועה בזמן אמת.

 

החלטתי לקנות חבילת גלישה. איך אדע איזה נפח לרכוש?

אינדיקציה טובה לנפח הגלישה היא הכמות בה נעשה שימוש בחודש בארץ. ניתן לדעת זאת לפי החשבונית החודשית, שם מפורטים נפח הגלישה שנוצל, כמות שיחות וכמות מיסרונים. הנתון הזה בממוצע של כמה חודשים אחרונים יכול לתת אומדן טוב לכמות הגלישה לה נזדקק. לדוגמא, אם אני נוסעת כל יום 40 דקות לעבודה לכל כיוון ומשתמשת בווייז, והצריכה החודשית שלי עומדת על 1.5 ג'יגה, אז לטיול של שבוע בלי נסיעות מטורפות 0.5 ג'יגה אמור בהחלט להספיק.

 

 

אינטרנט בחול, סים מקומי

אם זמנכן בידכן ומדובר במדינה אחת, האופציה הזולה ביותר בדר"כ תהיה רכישת כרטיס סים של חברה מקומית בארץ היעד. עלות הכרטיס תהיה בהתאם לנפח הגלישה שמוטען עליו (Prepaid Data Sim), והטווח ינוע בין דולר בודד לנפח מצומצם ועד 20 דולר לנפח גדול. את כרטיסי הסים האלו ניתן לרכוש בשדה התעופה, בסוכנות להשכרת רכב, בחנויות של תחנות דלק, ועוד. על מנת להשתמש בכרטיס סים מקומי יש להוציא את כרטיס הסים שלכן מהמכשיר, ולהכניס במקומו את הכרטיס המקומי. משמעות הדבר היא שלא תהיה גישה לאנשי קשר ששמורים על הסים המקורי. הערכו לכך ושימרו את אנשי הקשר שדרושים לכן למהלך הטיול על הטלפון עצמו, וכך הם יהיו נגישים גם עם הסים המקומי.

יתרונות: זול יחסית לקניית תוכניות של מפעילים סלולריים מהארץ.

חסרונות: דורש התעסקות מסויימת של רכישת הסים. בנוסף, תקף בדר"כ לאותה מדינה בה נקנה, ולכן אם הטיול נודד בין מספר ארצות, יתכן והאפשרות הזו פחות מתאימה.

 

אינטרנט בחול, חבילה בסיסית

לגולשים צנועים שלא זקוקים לתעבורה כבדה של דאטא, חברות הסלולר מציעות חבילות בנפח נמוך. להלן מספר דוגמאות (ישנן עוד אפשרויות רבות) למחירים עדכניים לאוגוסט 2018 עבור אינטרנט בחול כפי שפורסמו באתרי החברות:

019: 0.5 ג'יגה לשבוע ב-59 ש"ח.

גולן טלקום: 1 ג'יגה לשבועיים ב-99 ש"ח.

הוט מובייל: 1.5 ג'יגה לחודש ב-149 ש"ח.

פלאפון: 1 ג'יגה לשבועיים ב-169 ש"ח.

יתרונות: ראש שקט, אין צורך להתעסק בקניית סים מקומי בטיול עצמו, עשוי להתאים למספר ארצות.

חסרונות: יקר.

 

אינטרנט בחול, חבילה בנפח בינוני

לשם אינדיקציה, שימוש סביר בווייז, וואטס אפ, מיילים, פייסבוק, יוצא בסביבות 2-3 ג'יגה בחודש. לכן החבילות שמוצעות כאן הן בהחלט מעל הממוצע הזה.

019: 5 ג'יגה לשמונה ימים ב-160 ש"ח, כולל 50 דקות שיחה לישראל או בחו"ל. (אירופה וארה"ב).

גולן טלקום: 2 ג'יגה לשבועיים ב-149 ש"ח.

הוט מובייל: 3 ג'יגה לחודש ב-209 ש"ח.

פלאפון: 4 ג'יגה לחודש ב-199 ש"ח.

יתרון: ראש שקט, אין צורך להתעסק בקניית סים מקומי בטיול עצמו, עשוי להתאים למספר ארצות, לא צריך לחסוך בצריכת דאטא.

חסרון: יקררררר.

 

אינטרנט בחול למכורים

לא יודעת מי זקוקות לכזו כמות של דאטא, אני לתומי חשבתי שמטרת הנסיעה לחו"ל היא ממש לחוות הארץ על כל מה שמשתמע מכך, ולא להיות קבורות בתוך המדיה הדיגיטלית. אבל שיהיה:

019: 7 ג'יגה לחמישה עשר ימים ב-170 ש"ח, כולל 70 דקות שיחה לישראל או בחו"ל. (אירופה וארה"ב).

גולן טלקום: 5 ג'יגה לשבועיים ב-199 ש"ח.

הוט מובייל: 5 ג'יגה לחודש ב-249 ש"ח.

פלאפון:  5 ג'יגה לעשרים ואחד ימים ב-249 ש"ח, כולל גילשה חופשית בווייז, גוגל מפות ועוד, ו200 דקות שיחה וסמסים.

יתרונות: ראש שקט, אין צורך להתעסק בקניית סים מקומי בטיול עצמו, עשוי להתאים למספר ארצות, לא צריך לחסוך בצריכת דאטא, אפשר לראות סדרות כל היום וכל הלילה.

חסרונות: יקר באופן מוגזם. וגם, בשביל זה נסעתן לטיול?

 

 

אופציות ארוכות טווח

WORLD8: של דואר ישראל. מציעים שני מסלולים התקפים לארבע שנים, עם אופציה להרחבה באירופה: 1 ג'יגה ב-75 ש"ח, כולל 100 דקות ו-100 סמס. 2 ג'יגה ב-150 ש"ח, כולל 200 דקות ו-200 סמס.

GlobalSIM: של חברת פלאפון. מציעים שלושה מסלולים התקפים לשלוש שנים: 1 ג'יגה ב-69 ש"ח. 2 ג'יגה ב-99 ש"ח, 4 ג'יגה ב-149 ש"ח. את ההזמנה עושים דרך האתר, והאיסוף מחנויות פלאפון וחנויות נוספות או על ידי שליח.

יתרונות: זול יותר מרוב החבילות המוצעות בארץ, תקף למספר מדינות, טסים בראש שקט.

חסרונות: המספר מתחלף כמו בסים מקומי (באתר דואר ישראל טוענים שהמספר נשמר). וכן, עדיין ניתן לשמור על הזהות בוואטס-אפ.

 

חשוב לזכור לפני רכישת חבילה

חשוב: המחירים שסקרתי בסעיפים הקודמים כנראה יקרים בהשוואה למה שתוכלו להשיג אם תתקשרו ותתמקחו. שווה להתקשר ולומר בדיוק מה הצרכים, וינסו לתפור עבורכן חבילה אטרקטיבית, מפני שהתחרות היא עזה.

חשוב 2: לעיתים האפשרות המשתלמת ביותר היא רכישת חבילה רגילה בארץ, שכוללת בתוכה גם אינטרנט בחול. נציגי המכירות יצעו לכם את כל האפשרויות אם תראו להם שבאתן לעשות שוק (הכוונה כמובן, לסקר שווקים).

חשוב 3: בידקו היטב שהמדינות שאליהן אתן נוסעות הן חלק מהמדינות שכלולות בחבילה!

 

מהי נקודה חמה (Hot spot) ואיך משתמשים בה

נקודה חמה מאפשרת לטלפון שיש לו גישה לגלישה סלולרית, לספק אינטרנט למכשירים אלקטרוניים בסביבתו. מכשירים אלו יכולים להיות טלפונים אחרים, מחשבים, אייפדים וכו'. בכל טלפון ההפעלה היא קצת שונה, אך בכולם העקרון הוא דומה. מאפשרים למכשירים אחרים גישה לרשת של המכשיר, בדר"כ בעזרת ווייפי. ניתן להגן על הנקודה החמה בעזרת סיסמא, כך שרק מכשירים מורשים יוכלו לגשת אליה.

 

ביציאה מהארץ

בכל מקרה, וללא קשר לחבילה אותה בחרתן, חשוב לזכור ביציאה מהארץ לבטל את תקשורת הנתונים. כלומר, לבטל את האפשרות לגלישה סלולרית. זאת על  מנת לא "לבזבז" סתם את החבילה שרכשתן. אם לא רכשתן חבילה כלל ואתן מסתמכות על wifi, אז על אחת כמה וכמה. למפעילים סלולריים יש נטייה לחיובים מופרזים בכל קנה מידה במקרה של אינטרנט בחול ללא רכישת חבילה מתאימה מבעוד מועד.

 

סכום האפשרויות

פתרון  טווח מחירים (₪)  יתרונות  חסרונות 
רשת אינטרנט אלחוטי  0  חינם  אין זמינות, תלות במקום האירוח ובתי עסק. 
סים מקומי  4 – 80  זול יחסית  צריך להתעסק בקניה, לא תקף בין ארצות שונות, המספר מתחלף 
חבילה בסיסית  60 – 170  ראש שקט, אין צורך להתעסק בקניה, מתאים למספר ארצות  יקר 
חבילה בנפח בינוני  150 – 210  ראש שקט, אין צורך להתעסק בקניה, מתאים למספר ארצות, לא צריך לחסוך בצריכת דאטא  יקררררר 
חבילה למכורים  170 – 250  ראש שקט, אין צורך להתעסק בקניה, מתאים למספר ארצות, לא צריך לחסוך בצריכת דאטא, צפייה בסדרות (מדיה כבדה) 

 

יקר באופן מוגזם 
חבילה ארוכת טווח  70 – 150  ראש שקט, זול יותר מרוב החבילות המוצעות בארץ, תקף למספר גדול של מדינות  המספר מתחלף כמו בסים מקומי (באתר דואר ישראל טוענים שהמספר נשמר) 

 

איזה כיף ההרפתקה מתחילה!

בכל מקרה, ובכל פתרון שתבחרו לבסוף, אנא זכרו שאמהותינו הקדומות שלחו גלויות (עם בול) וניווטו בעזרת מפות. כנראה שאם אתן לא הולכות במקרה לכבוש את פסגת האוורסט או את ערבות סהרה, אתן תסתדרו. אז בואו נוריד את מפלס הלחץ, ננשום עמוק, ויאללה תהנו בטיול!

 

אהבתן את הפוסט? עקבו אחרי בפייסבוק או הרשמו כאן ומבטיחה לעדכן אתכן בפוסטים חדשים:

 

*הפוסט נכתב בלשון נקבה אך מיועד לנשים, גברים ומגדרים אחרים בצורה שווה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.