הימים האחרונים קשים מאוד לכולנו, כאשר לצד האירועים הטראומתיים ישנה התגייסות אזרחית חסרת תקדים המרוכזת רובה ככולה ברשת האינטרנט. לצד זה, קיימת מודעות הולכת וגוברת שישנן סכנות ברשת בזמן מלחמה, בפוסט הזה אנסה לרכז ולסקור את הסכנות המרכזיות וכן את דרכי ההתגוננות מפניהן.

פרופילים מזויפים

פרופילים מזויפים ברשתות החברתיות הם נפוצים מאוד ועשויים לשמש למגוון מטרות פליליות, כלכליות, חברתיות וכו'. במצב המלחמה הנוכחי יש לנקוט במשנה זהירות בכל הנוגע לאישור בקשות חברות מפרופילים כאלו ובכלל בהתייחסות אליהם במרחב הציבורי.

איך נזהה פרופיל מזויף? ככל שהזיופים מתקדמים הם נהיים מתוחכמים יותר, אך עדיין בדיקה פשוטה לרוב תגלה לנו האם מדובר בפרופיל אמיתי או מזויף:

  1. קבלתי הצעת חברות בפייסבוק – האם יש לי ולפרופיל שהציע חברים משותפים? קבוצות משותפות? אם לא, זו כבר נורה אדומה
  2. האם הפרופיל פעיל זמן רב? כלומר, כשנכנסים לפרופיל, האם קיימים פוסטים משנים שעברו? אם הפוסטים הם מטווח של חודשים ספורים או פחות, גם כן נורה אדומה ענקית.
  3. תמונות ופוסטים – האם הן נראות סבירות? האם הטקסט סביר? אם לא – כנראה מזויף

מה לעשות? כמובן לא לאשר בקשת חברות. יש לדווח לפייסבוק על פרופיל מזויף, ועדיף לבקש ממספר חברים נוספים לדווח. אם יהיו מספיק דיווחים פייסבוק בדרך כלל תסיר את הפרופיל.

דוגמא לפרופיל פיקטיבי. בדיקה קצרה של הפרופיל הדליקה את כל הנורות האדומות שתוארו.

התרמה שקרית

במצב המלחמה הנוכחית העורף מתגייס בצורה מדהימה ומעוררת השראה הן בתרומות של ציוד פיזי והן בתרומה של כספים לרכישת ציוד. ריבוי היוזמות מקשה על המעקב אחר הבקשות, אך במידה ויש רצון לתרום חשוב לבדוק היטב את הגוף המתרים לפני העברת כספים. לצערנו מצב של מלחמה הוא קרקע פוריה לרמאים ונוכלים למיניהם, וגם לטרוריסטים עצמם שמנסים לשים יד על הכספים. לכן בטרם תתרמו יש לבצע את פעולות הבדיקה הבאות:

  1. בדקו שהגוף המתרים הוא גוף לגיטימי. ניתן לעשות זאת על ידי חיפוש בגיידסטר, אתר העמותות של משרד המשפטים, וישנם אתרים נוספים המסייעים במשימה זו.
  2. עדיף לא לתרום דרך קישורים שנשלחו אליכם בקבוצות וואטס אפ או ברשתות החברתיות. במקום זה יש להכנס לאתר של העמותה / הגוף המתרים ולחפש באתר הרשמי לינק לתרומה.
  3. בכל מקרה של חשש אנא צרו קשר עם נציגים אנושיים של העמותה על מנת לוודא מה הדרך הנכונה לתרום.
  4. יש אנשים פרטיים שמתרימים – חפשו איש קשר שמכיר אותם אישית. אחרת מומלץ לא לתרום. לא נדע לעולם מי נמצא בצד השני ויתכן שלמעשה אנחנו תורמים לנוכל או לאויב.
  5. אם עדיין אין בטחון שהתרומה לגיטימית – בבקשה אל תתרמו. יש מספיק עמותות וגופים אמיתיים שראויים לתרומה שלכם.

 

בוטים והסתה

צבאות של בוטים, כלומר תוכנה המתחזה לפרופיל אנושי, הם לא דבר חדש. גם אויבינו למדו לרתום אותם לשירותם. לעיתים זה מתבטא בהסתה נגד ישראל מבחוץ, כלומר פוסטים אנטי-ישראליים, ולעיתים זה מתבטא בהסתה פנימית.

איך מזהים? בדומה לזיהוי פרופילים מזויפים.

מה עושים? מדווחים. במקרה הזה כדאי ורצוי לדווח על הפצת שנאה.

חשוב: כאשר מדובר בהסתה על ידי אנשים אמיתיים, מומלץ בנוסף לדיווח לפעול באופן הבא:

  1. לחפש את הפרופיל בlinkedin, כלומר ברשת החברתית העסקית.
  2. לאתר שם את מקום העבודה של אותו אדם.
  3. לפנות ישירות למעסיק ולדווח שהעובד.ת שלהם עוסק.ת בהסתה ותמיכה ברצח והתעללות בתינוקות, נשים וזקנים.

סביר שכל מעסיק מערבי לא ישאר אדיש לעניין, וזה עשוי להיות מאוד אפקטיבי בהשתקת ההסתה.

 

הסברה

התשובה להסתה היא תמיד הסברה. בשדה הקרב הוירטואלי המתרחש במקביל לשדה הקרב הפיזי, ניתשת מלחמה על דעת הקהל העולמית. גיוס תמיכה רחבה בישראל לאורך זמן היא חיונית ליכולת של ישראל להגיב ולהגן על עצמה בצורה מעמיקה ועקבית. לכן, במקביל לדיווח על הסתה, מומלץ מאוד לעסוק בהסברה. כיום קיימות קבוצות רבות אשר עוסקות בהכנה של תכנים הסברתיים בשלל שפות, רצוי לעקוב ולשתף מתוך פרופילים אישיים ועסקיים בפייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכו'. כך נוכל לתרום את חלקנו למערכה וגם לשפר את החוסן הנפשי שלנו על ידי עשייה אקטיבית ותרומה אמיתית למאמץ המלחמתי.

 

כללי זהירות בקבוצות וואטס אפ

המידע זורם היום בקבוצות הוואטס אפ, ולמרות שהכוונות טובות, יש לזכור שהיום יותר מתמיד האויב מאזין, כלומר, קורא את מה שנכתב. במיוחד בקבוצות גדולות קשה לפקח על מי שנמצא בקבוצה, ולכן חשוב להקפיד בכל הקבוצות על כללי התנהגות מאוד ברורים:

1. אין לציין כמות מספרית של חיילים

2. אין לציין מיקומים פיזיים של חיילים

3. אין לנקוב בשמות של גדודים או יחידות.

4. אין לפרסם טלפונים של חיילים מהשטח מפני שזה עשוי לחשוף אותם לאיכון

בנוסף יתכן שקבוצה מסויימת נפתחה על ידי גורמים עוינים במטרה לאסוף כספים ומידע, ויש להיות חשדניים מאוד בכניסה לקבוצות חדשות. רצוי תמיד לראות מי חברי הקבוצה ובמיוחד מי מנהלי הקבוצה.

 

קבוצה מזוייפת שנפתחה על ידי מחבלי חמאס במסווה של קבוצת מתנדבים ישראלית

בטחון מידע

המידע היום נגיש ביותר בוואטס אפ, טלגרם, ובשאר הרשתות החברתיות. קשה לנסח כללים ברורים וחד משמעיים שיתאימו בכל המצבים לשמירה על המידע, אך באופן כללי חשוב תמיד לזכור:

  1. להטיל ספק בזהות של מי שנמצא מולנו אם היא לא מאומתת בודאות.
  2. לא לחשוף מידע רגיש בקבוצות גדולות.
  3. לכתוב דברים בצורה כללית ולא ספציפית, ולהרחיב בפרטי או בשיחת טלפון.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.