המושג "פגים" לכאורה מוכר וידוע, בדרך כלל כתופעה שמתרחשת אצל אנשים אחרים, ובעיקר כאלה שהם לא אנחנו. נולדים תינוק או תינוקת לפני הזמן, "מבלים" כמה שבועות בפגיה, ויוצאים הביתה. אז זהו, שלא. מדובר במסע מורכב, מאתגר, מטלטל, ובעיקר, לא מובן מאליו. החודש, חודש נובמבר, הוא חודש המודעות לפגים, במהלכו חולקים הורים לפגים את הספור האישי שלהם ושל ילדיהם על מנת להביא למודעות הציבור את תופעת הפגים והמשמעויות הלא פשוטות שלה. הפוסט הזה הוא תרומתה הצנועה של הטכנופילית להגברת המודעות לפגים.

פגים – לא רק תינוקות במשקל נמוך

דבר אחד ניתן לומר בבטחון: עדיף להיוולד לפני הזמן ב-2018 מאשר לפני כמה עשרות שנים. עם הזמן שיטות הטיפול, הטכנולוגיה והידע שנצבר השתכללו והתקדמו, כך שלפגים הנולדים היום יש סיכויים טובים הרבה יותר מאשר אלו שנולדו לפני כמה עשורים. פגים שנולדו לפני זמנם, הם לא רק תינוקות קטנים יותר במשקל נמוך יותר. המשמעות של להיוולד לפני הזמן היא פשוט להיוולד בוסר. כלומר ההתבשלות ברחם לא הגיעה לסיומה, והמערכות שהיו צריכות להתפתח מגיחות לאויר העולם כשהן אינן בשלות מספיק. לכן האתגר העומד בפני התינוק או התינוקת הוא כפול: עליהם להסתגל לעולם שמחוץ לרחם טרם זמנם, ועליהם במקביל להשלים את התפתחות המערכות שלא הספיקו להתפתח כראוי במהלך ההריון. וככל שהפג צעיר יותר, כך האתגר רב יותר.

הריון בסיכון וילודת פגים

לא תמיד, אך לעיתים קרובות לידה מוקדמת של פגים מגיעה בעקבות הריון שמוגדר כהריון בסיכון. כלומר, תופעות שונות במהלך ההריון כמו דימומים, צירים, זיהומים ועוד מעלות את הסיכון ללידה מוקדמת או הפלה מאוחרת. באופן כללי כיום תינוקות שנולדים משבוע 23 ולפני שבוע 37 מוגדרים כפגים ומטופלים בהתאם בפגיה. ככל ששבוע ההריון מתקדם יותר, כך גדלים גם הסיכויים שהילוד ישאר בחיים ועם פחות סיבוכים הקשורים בפגות.

הגברת הראשונה מלניה טראמפ בביקור בפגיה בגאנה

איך שומרים על הפגים בפגיה

בפגיה עומדים לרשות הצוות המיומן אמצעים טכנולוגיים רבים שמטרתם אחת: לאפשר לפגים להמשיך באופן מלאכותי את ההתפתחות שהופסקה ברחם בגלל הלידה המוקדמת. האינקובטור, מעין עריסת תינוק סגורה, עוזר לתינוקות לשמור על חום הגוף וכן מסנן חלק מרעשי הסביבה. הפגיה היא מצד אחד מקום שצריך להיות שקט וחשוך על מנת לאפשר תנאים מיטביים לפגים. מצד שני, החלל מלא בצפצופי מוניטורים קולניים שמסייעים לצוות לדעת היכן דרושה בדיקה או התערבות, וכן תאורה היכן שדרוש טיפול. בתוך האינקובטור הפגים הקטנים יחוברו לשלל אמצעים המאפשרים לנטר אותם: אלקטרודות א.ק.ג שבודקות קצב לב, מד סטורציה (רמת חמצון) בדם, מדבקה שבודקת את טמפרטורת הגוף, ועוד. לצורך הטיפול בפגים הם יחוברו לזונדה לשם הזנה, עירוי לוריד, תמיכת חמצן או הנשמה ואמצעים נוספים בהתאם לרמת התמיכה הדרושה. עם ההתפתחות ידרשו לרוב פחות התערבויות והטיפול יעבור בהדרגה מהצוות בפגיה להורים.

חלקם של ההורים

בתחילת האשפוז בפגיה, ובמיוחד כאשר מדובר בלידה בשבועות מוקדמים של ההריון, רובו ככולו של הטיפול בפגים יעשה על ידי צוות הפגיה. תפקיד ההורים בשלב הזה הוא בעיקר שאיבת חלב של האמא, נוכחות, ומגע. מחקרים מצביעים על קשר חזק בין מגע פיזי, עור לעור של הפגים עם הוריהם לבין התחזקותם. לכן אחד הדברים הטובים ביותר שהורים יכולים לעשות עבור ילדיהם, הוא להחזיק אותם בתנוחת "קנגורו". הכוונה היא החזקה של התינוק או התינוקת על החזה והבטן של ההורה, עור לעור ללא תיווך של בגדים, ולכמה שיותר זמן. לכן שגרת השהיה בפגיה בעיקר עבור אמהות היא תמרון בין שאיבות חלב שצריכות להעשות כל 2-3 שעות, לבין שהות משמעותית כמה שיותר עם התינוק או התינוקת.

פגים ברכבת הרים

התקופה בפגיה מתוארת כרכבת הרים, מפני שההתקדמות לעולם לא מתרחשת בקו ישר, תמיד יש עליות וירידות. הצוות בפגיה מגיב מיידית לכל שינוי ולעיתים הפגים זקוקים ליותר תמיכה ואף להתערבויות של ממש. הכל נעשה על מנת להביא אותם למצב הטוב ביותר כשישתחררו הביתה. לכן ההורים זקוקים לתעצומות נפש גדולות שיחזיקו אותם ואת התינוק או התינוקת במהלך המסע בפגיה. כל תינוק או תינוקת עוברים את המסע היחודי להם, ולא ברור מה יתרחש במהלכו. עם הרבה אופטימיות מתקדמים ומקווים לטוב.

המסע לא נגמר בפגיה

המסע של ההורים והפגים לא נגמר ביום השחרור הביתה מהאשפוז בפגיה. לעיתים עיקרו רק מתחיל, ולפעמים המסע ימשך כל החיים. גם בבית ממשיכה ההתמודדות, עם איחור התפתחותי במקרה הטוב ועם המשך טיפולים בסיבוכי פגות במקרה הפחות טוב. הרשת מלאה בסיפורים על ילדים שנולדו פגים והגיעו להחלמה מלאה, בעוד אחרים זקוקים לטיפולים וניתוחים רבים בהמשך, חלקם יקרים ומעבר ליכולת הכלכלית של ההורים.

יש מה לעשות

חשוב לדעת, שאם את חווה דימומים, ירידת מים, כאבים, צירים, או כל תופעה חריגה אחרת, יש להגיע למיון נשים בבית חולים בהקדם האפשרי! ככל שתגיעי יותר מוקדם, כך הצוות הרפואי יוכל לעזור לך ל"משוך" עוד את ההריון. במידה שתתקדמי ללידה, חשוב שתקבלי את הטיפול המקדים הטוב ביותר על מנת לאפשר לתינוק או לתינוקת להגיע לעולם במצב הטוב ביותר שניתן בשלב זה. לבית החולים יש פרוטוקול הכולל מתן של זריקות סטרואידים להבשלת הריאות, כדורים להפסקת צירים, אנטיביוטיקה נגד זיהום, ועוד בהתאם למצבך. את תהיי בהשגחה של הצוות במידת הצורך, עם מוניטור לדופק של העובר ובדיקות נוספות עבורך. זהו מצב מדאיג ומלחיץ, אך זה המיטב שביכולתך לעשות בשלב זה עבורך ועבור התינוק או התינוקת.

כשבמשפחה או אצל חברים נולדים פגים

המצב מורכב ורגיש הרבה יותר מאשר בלידה שמתרחשת במועד. מצד אחד, שמחה על הלידה, ומצד שני חששות ודאגות. המצב הרגיש דורש מהסובבים התייחסות מיוחדת. אין כללים ברורים, כדאי לבדוק בעדינות עם היולדת מה מתאים לה ולהיות קשובים לתגובות. יש כאלו שרוצות לשמוע כמה שיותר סיפורי הצלחה אופטימיים. יש אחרות שזה רק מעצבן אותן. לכן, לא בטוח שירצו להקשיב איך אח של השכן שלכן נולד פג בשבוע 28 והיום הוא מדען חלל.. אפשר לשאול איך ניתן לעזור. אולי צריך עזרה עם אחיות ואחים גדולים, עזרה בבישולים או קניות… פחות ביקורים חבריים כי לרוב אין לזה זמן וגם לא אנרגיות.

ובינתיים במשרד הבריאות: צעד קדימה שלושה לאחור

כחלק מקיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים של הממשלה, הוחלט לאחרונה לקצץ 100 מיליון שקלים מתקציב מערכת הבריאות שכבר כך נמצאת בקריסה מזה שנים. חדשות רעות מאוד עבור הפגים שעתידים להיוולד. כבר עכשיו ישראל מפגרת אחרי סטנדרטים בין לאומיים בכל הנוגע למספר פגים לאחות במשמרת ועוד. ההשלכה המיידית של ההחלטה הזו היא ירידה בסיכויי הפגים לשרוד, וכן באיכות החיים שתהיה לאלו שישרדו.

עוד על פגים

רכזתי כאן כמה קישורים לעמותות ומקורות ידע בנושא פגים, למעוניינות ולמעוניינים להרחיב:

עמותת לה"ב– עמותה שהוקמה ע"י הורים לפגים, ופגים בעברם. מטרתה תמיכה וסיוע למשפחות שנולדו להם פגים, וכן העלאת המודעות לסכנות שבפגות והפחתת מספר הפגים הנולדים בישראל.

הורים לפגים הקבוצה הרשמית – קבוצת פייסבוק להורים לפגים וכן לפגים בעברם, בשיתוף עמותת לה"ב.

האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה – האיגוד המדעי של רופאי הילודים והפגים בישראל.

אהבתן את הפוסט? עקבו אחרי בפייסבוק או הרשמו כאן ומבטיחה לעדכן אתכן בפוסטים חדשים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.