בקבוק אלכוג'ל ובקבוק סבון נוזלי

 

 

היום כאשר אלכוג'ל נחטף מהמדפים במחירים מופקעים יחד עם חומרי חיטוי אחרים, למדף הסבון שלום. האם יש הצדקה להוצאה המטורפת בקניית אלכוג'ל, והאם בצדק ירדה קרנו של הסבון שנשאר מיותם על המדף? הטכנופילית עושה סדר (וניקיון!)

 

סבון – מסורתי ועובד

אחד ההסברים היחידים שאני באמת זוכרת משיעורי כימיה בתואר הראשון הוא ההסבר על מנגנון הפעולה של הסבון. אני זוכרת שהקשבתי בפליאה רבה איך עובד אחד המוצרים הבסיסיים והשימושיים ביותר בבית, אותו הכרתי כל חיי ומעולם לא טרחתי להקדיש מחשבה כדי לשאול, איך הסבון בעצם גורם לניקיון? אז בבקשה, מעבירה את המידע הלאה כשרות לציבור.

הסבון, גם בצורתו המוצקה וגם בצורתו הנוזלית, מורכב כמו כל החומרים בעולם ממולקולות. כלומר, צבר של אטומים. התכונות המיוחדות של מולקולת הסבון מקנים לה את היכולת "לנקות". מהן אותן תכונות? על כך בפסקה הבאה.

 

מולקולת סבון

לשם ההמחשה, נדמיין את מולקולת הסבון כמו גפרור. לטובת קוראות הבלוג הצעירות מצורפת תמונה להמחשה:

 

גפרור המדמה מבנה של מולקולת סבון
מבנה של מולקולת סבון דומה לגפרור

 

נשים לב, שלמולקולת הסבון שלנו יש שני חלקים: ראש וזנב. הראש (ראש הגפרור) של מולקולת הסבון הוא החלק ההידרופילי של המולקולה. בלטינית, הידרו = מים, פילי = אוהב, כלומר, הראש הוא החלק שאוהב מים. ממש כמו שם הבלוג: טכנופילית = "אוהבת טכנולוגיה", בשימוש חופשי שלי :). זנב המולקולה (זנב הגפרור) הוא החלק ההידרופובי של מולקולת המים. בלטינית, הידרו = מים, פובי = שונא, כלומר, הראש הוא החלק ששונא מים. איך זה עוזר למולקולות הסבון לעשות ניקיון? על כך בפסקה הבאה.

 

סבון בפעולה: מיצלה

המיצלה מורכבת מהרבה מולקולות סבון (הגפרורים מהפסקה הקודמת) שהתאגדו יחד ויצרו מבנה כדורי תלת-מימדי הנקרא מיצלה. החלק ההידרופובי (שונא מים) של המולקולות, נקשר בקשר כימי ללכלוך שהוא מכיל שומן. כך כל החלקים שונאי המים (הזנבות) של מולקולות הסבון נצמדים ללכלוך, ויוצרים את כדור המיצלה סביב הלכלוך. בצורה כזו, הצד ההידרופובי שונא המים של המולקולות מופנה אל הלכלוך, בעוד הצד ההידופילי, אוהב המים של המולקולות מופנה כלפי חוץ כדור המיצלה. החוצה לאן? אל המים שבעזרתם נשטוף ידיים. וכך, בזמן שטיפת ידיים נוצרת תמיסה של מים וסבון. הלכלוך נעטף על ידי מולקולות הסבון במעין כדורים קטנטנים הנקראים מיצלות, הוא נפרד מהידיים שלנו ונשטף עם המים. בנוסף, כאשר החלק שונא המים של מולקולות הסבון נקשר לנגיף, הוא גם הורס את המעטפת שלו וכך מחסל את הנגיף.

 

 

גפרורים המדמים מיצלה של סבון שלכדה נגיף קורונה

 

אלכוג'ל – חדשני ונייד

אלכוג'ל כשמו כן הוא: שילוב של אלכוהול עם ג'ל. החומר הפעיל בחיטוי הוא כמובן האלכוהול, ועליו להיות בריכוז בתמיסה של מעל 60%. אלכוג'ל הנמכר לציבור הרחב מופיע בדרך כלל בריכוז אלכוהול של 70%. זו גם הסיבה שאם נרצה להכין אלכוג'ל בעצמנו, נידרש להשתמש באלכוהול שהוא מעל 90% אם נרצה שבתמיסה הסופית (יחד עם הג'ל) ריכוז האלכוהול שהוא החומר הפעיל יהיה מספק. האלכוהול מחסל את הנגיף עצמו על ידי כך שהוא נקשר למעטפת החלבונית של הנגיף והורס אותה. בלי המעטפת הזו הנגיף לא יכול להתקיים.

 

איך אלכוג'ל פוגע בנגיף?

הרכיב הפעיל שבתוך אלכוג'ל, הוא האלכוהול, פוגע במעטפת של הנגיף וכך גורם לחיסול שלו. האלכוהול איננו "מבדיל" בין מעטפת של נגיפים לבין מעטפת של תאים חיוניים לגוף, וכך "על הדרך" פוגע גם בפלורה הטבעית של העור. הפלורה מכילה סוגים רבים של חיידקים החיוניים למצבו הבריא של העור. בהעדרם העור עלול להינזק, בין השאר בגלל שעם פלורה פגועה הוא חשוף להתיישבות של חיידקים ופטריות מזיקים, כך ששימוש מרובה בתכשיר אלכוג'ל עלול לגרום לפגיעה בעור. שימו לב שאלכוהול לשתיה מכיל לרוב אחוזים נמוכים הרבה יותר של אלכוהול, ובכל מקרה אסור ומסוכן לשתות אלכוהול המיועד לחיטוי.

 

טבלת סיכום: מים וסבון מול אלכוג'ל

 

מים וסבון אלכוג'ל
יעילות פוגע בנגיף וגם מסיר אותו מחסל את הנגיף ביעילות ככל שריכוז האלכוהול יותר גבוה
מניעת הדבקה מסיר ללא הבחנה כל לכלוך עם מרכיב שומני לא פוגע בנגיפים שמוגנים על ידי טיפות רוק או מיסוך אחר
זמינות זמין כאשר ישנם מים זורמים זמין מאוד בכל תרחיש
מחיר זול מאוד יקר מאוד
נזק לעור בשימוש מוגבר עלול לגרום ליבוש ולדלקות עור. תלוי במרכיבי התכשיר אלכוהול מייבש את העור ומסיר גם פלורה טבעית

 

 

והמנצח.. הוא, היא, הם.. אלכוג'ל או סבון?

והמנצח הגדול שלנו הוא… הסבון! הסבון הצנוע והותיק עושה את העבודה ביסודיות ובצניעות. החלק ההידרופובי של מולקולות המים נקשר אל מעטפת הנגיף ופוגע בו, ובנוסף מיצלת הסבון עוטפת את הנגיף ושוטפת אותו הרחק מהגוף. שימו לב שאחרי פעילויות מלכלכות מאוד, כמו למשל החלפת גלגל ברכב, רק סבון ולא אלכוג'ל יעשה את עבודת הנקיון באופן יעיל. גם בפן המעשי הסבון לוקח ובגדול: זמין יותר וזול הרבה (הרבה) יותר. היתרון הבולט והיחיד של האלכוג'ל הוא הזמינות שלו בכל מצב, גם כשאין מים בסביבה. לכן, עדיף לשמור את האלכוג'ל למקרים בהם אין לנו זמינות למים וסבון, כמו למשל בטיול ובנסיעה. כאשר אנו בבית או במקום העבודה, עדיף להשתמש במים וסבון הזמינים, ולהקפיד על רחצה יסודית וממושכת לשמירה על היגיינה מיטבית. ולסכום, סרטון קצר המדגים את אופן פעולת הסבון על נגיף הקורונה:

 

 

 

 

אהבתן את הפוסט? מוזמנות לעקוב אחרי בפייסבוק, באינסטגרם ובטלגרם, או להרשם כאן ומבטיחה לעדכן אתכן בפוסטים חדשים:

*הפוסט נכתב בלשון נקבה אך מיועד לנשים, גברים ומגדרים אחרים בצורה שווה.

2 Replies to “אלכוג'ל או סבון ומים: מה יותר יעיל?”

  1. הי, חסרים לי סימוכין לגבי יעילות האלכוג’ל. לגבי יעילות הסבון כתבתי על כך עבודה בתואר השני. אשלח בשמחה.

    1. הי אורלי,
      המרכיב הפעיל באלכוג'ל הוא, כמובן, האלכוהול. אלכוהול ידוע כחומר מחטא ונמצא בשימוש נרחב ברפואה, באקדמיה ובתעשיה. תוכלי למצוא לכך סימוכין רבים בספרות, אני חושבת שבמקרה הזה גם ויקיפדיה תפנה אותך למקורות בקלות. העקרון החשוב שיש לשמור עליו בשימוש באלכוהול או באלכוג'ל הוא הריכוז, שצריך להיות לפחות כ70% על מנת להיות יעיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.