עבור רובנו המחשב (חומרה ותוכנה, Hardware & Software) הוא כלי עבודה, אמצעי תקשורת, חבר לשעות הפנאי, בדרן, שדכן ושמרטף לעת מצוא. אנחנו נוטות לקחת אותו כמובן מאליו, ואולי לכן לעיתים הוא "נעלב" (במיוחד עם הגיל) ומפסיק לשתף פעולה. התוצאות של אירוע כזה, כפי שידוע היטב לכולנו, עשויות להיות מתסכלות עד הרות אסון בקנה מידה משפחתי. כיום עם הזמינות של הטלפונים החכמים שמהווים למעשה מחשב בפני עצמם, יתכן וממדי האסון מצטמצמים, אך עדיין גם אם נדחה את הצורך לטפל בבעיה, היא עדיין שרירה וקיימת. במוקדם או במאוחר נצטרך להתמודד מול המחשב הסרבן ולשכנע אותו לשוב ולהיות ידידנו הטוב ביותר.

 

חומרה Hardware

לשם כך, אסקור בשני פוסטים (בלי נדר) את הרכיבים המרכזיים במחשב, וכן בעיות נפוצות. הפוסט הנוכחי יתרכז בחומרה (Hardware), כלומר, הרכיבים הגשמיים של המחשב. הפוסט השני יעסוק בתוכנה (Software), כלומר, החלקים הוירטואליים שמקודדים בתוך חומרת המחשב. מטרת הפוסטים היא לאפשר הכרות בסיסית עם המחשב ועם רכיביו, ולתת כלים להתמודדות עם בעיות ותקלות פשוטות. לצורך העניין, אתמקד במחשב שולחני (Desktop), כלומר מחשב נייח בניגוד למחשב נייד (Laptop) מהסיבה שרכיבי החומרה שלו יותר נגישים. אין הבדל מהותי בין רכיבי החומרה של מחשב נייח ומחשב נייד, אלא הבדל בצורת האריזה של הרכיבים שהיא יותר קומפקטית במחשב הנייד.

 

חומרה במארז המחשב

לוח האם

כשמסתכלים על מחשב שולחני, רואים בדר"כ מארז מלבני מחובר למסך. בתוך נפח המארז יש לרוב די הרבה אויר, מאוורר קטן, מעט אלקטרוניקה, ואבק כתלות בותק המחשב ובסביבתו. הליבה היא כמובן האלקטרוניקה והיא אחראית לכל הפלאים שהמחשב יודע לבצע. הכרטיס האלקטרוני הגדול שנמצא בתוך המחשב הוא לוח האם (Mother board) של המחשב. לוח האם מקשר בין רכיבי החומרה האלקטרוניים של המחשב, ומהווה פלטפורמה לעבודת המחשב. לוח האם, כמו כל רכיב חומרה, מגיע במנעד רחב של ביצועים ומחירים הנעים בין 250 ל- 2500 ש"ח. להלן מספר אפשרויות:

$ – לוח אם בסיסי של Asus: נמכר ב-300 ש"ח, בעל יציאות HDMI, VGA, DVI.

$$ – לוח אם לגיימרים של MSI: נמכר ב-445 ש"ח, מתקדם יותר אם עלייה לא מאוד חדה במחיר.

$$$ – לוח אם חזק לגיימרים של MSI: נמכר ב-750 ש"ח. בעל יציאות HDMI, DP.

 

לוח אם של מחשב לדוגמא, נח בתוך ערימה של כבלים

מעבד (CPU)

יחידת עיבוד המידע של המחשב, "המוח" של המחשב. המעבד אחראי לקרוא נתונים מהזיכרון ולבצע פעולות בהתאם לפקודות שהתקבלו. כוח העיבוד של המחשב נגזר מרכיב זה, ובעשרות השנים האחרונות חל גידול אדיר במה שמחשב מסוגל לעשות. גידול זה אפשר בין השאר לעבד כמויות גדולות של מידע, וכן את הזינוק המטאורי בשימוש בטכנולוגיה של למידה עמוקה (Deep Learning).

$ מעבד intel box i3 מעבד אינטל i3 בעל 4 ליבות המתאים לתושבת s1151v2, במהירות 3.6Ghz ועם זיכרון מטמון 6MB

$$ מעבד intel box i5 מעבד אינטל i5 בעל 6 ליבות המתאים לתושבת s1151v2, במהירות 2.9Ghz ועם זיכרון מטמון 9MB

$$$ מעבד intel box i7 מעבד אינטל i7 בעל 8 ליבות המתאים לתושבת s1151v2, במהירות 3.0Ghz ועם זיכרון מטמון 12MB

$$$$ מעבד intel box i9 מעבד אינטל i9 בעל 8 ליבות המתאים לתושבת s1151v2, במהירות 3.6Ghz ועם זיכרון מטמון 16MB

זכרון (Memory)

הזכרון במחשב מתחלק בדר"כ ברובו לזכרון נדיף (RAM) ולזכרון בלתי נדיף שהוא הדיסק הקשיח או זכרון הבזק (Flash). הזכרון הנדיף הוא מהיר מאוד אך זקוק לאספקת חשמל קבועה על מנת לפעול. לכן כאשר מכבים את המחשב מה שנמצא באותו רגע בזכרון הנדיף נמחק. לעומתו ישנו הזיכרון הבלתי נדיף, שהוא איטי הרבה יותר אך לא זקוק לאספקת חשמל על מנת לשמור את המידע, ולכן הנתונים שבו נשמרים גם כאשר המחשב כבוי. בזיכרון הבלתי נדיף נשמר כל המידע שלנו, כלומר, קבצים, תיקיות, תכניות וכו'. זכרונות חיצוניים כמו התקן Disk-On-Key, דיסק קשיח חיצוני, תקליטור, או דיסקט (לקשישים מבינינו) הם כולם גם כן זכרונות מסוג בלתי נדיף מפני שהמידע עליהם נשמר גם כשאינם מחוברים לאספקת חשמל.

כרטיס מסך

תפקידו לעצב את הפלט שמייצר המחשב לצורתו הויזואלית כפי שיופיע על גבי תצוגת (מסך) המחשב.

כרטיס קול

תפקידו לעצב פלט וקלט קוליים כך שיוכלו להיות משודרים מהמחשב החוצה כאות קולי או מוקלטים מהסביבה אל המחשב ומומרים לאות דיגיטלי.

כרטיס רשת

מחבר בין המחשב לרשת מקומית של מחשבים או רשת האינטרנט ע"י כבל תקשורת (LAN). במידה ומעוניינים להתחבר לרשת הווייפי, יש בדר"כ לרכוש תוסף חומרתי המיועד לכך ומתחבר למחשב בחיבור USB.

כרטיסי On-board וכרטיסי הרחבה

הפונקציות העיקריות שתוארו כאן וכן פונקציות נוספות יכולות להיות ממומשות באופן בסיסי כחלק מלוח האם, ובמקרה זה הן יכונו "on board". הן גם יכולות להיות ממומשות באופן נפרד ככרטיסים יעודיים, המכונים כרטיסי הרחבה. כרטיסי הרחבה נרכשים בדר"כ כאשר הדרישות של המשתמשת הן מתקדמות יותר, למשל תוכנות עיצוב גרפי דורשות כרטיס מסך מתאים המכיל גם מעבד (GPU) שיוכל לעמוד בעומס שהתוכנות יוצרות. באופן דומה מוזיקאית שמשתמשת בתוכנת עריכת קול מקצועית תדרש גם היא להתקין כרטיס קול מתקדם ומתאים לדרישות התוכנה.

 

לפטופ המשמש בעמדת מחשב שולחני, ומחובר למסך, מקלדת ועכבר

 

תצוגה

מסך המחשב

מסך המחשב מציג את המידע הגרפי כפי שנשלח אליו מהכרטיס הגרפי (כרטיס המסך). המידע עובר דרך כבל מסוג VGA (אנלוגי) או DVI ו-HDMI הדיגיטליים.

 

ממשקי משתמשת

עכבר

כיום אולי ממשק התקשורת העיקרי בין המשתמשת למחשב. יש מגוון רחב מאוד של עכברים, מתממשקים למחשב ע"י כבל (לרוב עם חיבור USB), או חיבור אלחוטי מסוגים שונים כדוגמת Bluetooth.

$ עכבר פשוט עם חיבור כבל USB – עכבר אופטי בסיסי מאוד, בעל חיבור כבל. עכברים כאלו יעלו 20-30 ש"ח, ולטעמי עושים לגמרי את העבודה. הם בדר"כ קלי משקל, אמינים, ולא דורשים שימוש בבטריות כמו אחיהם האלחוטיים.

$ עכבר אלחוטי בסיסי – מעט יקר יותר מקודמיו, אך תמורת 30-40 ש"ח תוכלו לקבל עכבר אלחוטי, כלומר, בלי כבל שמתחבר למחשב. חשוב, לא חשוב? אפשר לומר שיותר נוח, אבל דורש בטריות ומעט יותר כבד בעקבות זה. ברמות המחירים האלו, תעשו מה שנוח.

$$ עכבר חוטי של microsoft – הם יודעים מה הם עושים.

$$ עכבר אלחוטי של logitec – חברה אמינה, עיצוב נוח, דיוקים טובים.

$$$-$$ עכברים ארגונומיים – עכברים בצורות שונות ומשונות, שאמורים להוריד עומס מהיד. אם שימוש עכבר רגיל גורם לכם לכאבים, תוכלו לנסות אחד מאלו: עכבר אנכי, speedlink ארגונומי, ארגונומי אלחוטי, ועוד אחד אנכי.

משטח ארגונומי לעכבר – לא משנה באיזה עכבר תבחרו, חשוב לא להזניח את פרק היד האומלל. זה אמנם ישמע אבסורד, אבל יש לא מעט "פציעות" כתוצאה משימוש בציוד משרדי לאורך זמן. אחת הפגיעות הנפוצות היא דלקת בפרק כף היד כתוצאה משימוש מרובה בעכבר. תנו לעצמכן מתנה, ותדאגו שיהיה לכן פד עם תמיכה ליד. התרופה הטובה ביותר היא המניעה, קצת כבוד לגוף!

מקלדת

המקלדת מתחברת למחשב בעזרת כבל או בחיבור אלחוטי לסוגיו השונים, בדומה לעכבר. ישנו מגוון רחב של מקלדות, החל בבסיסיות בתקציב נמוך ועד סופר מקצועיות.

$ סט מקלדת ועכבר אלחוטיים – בסיסי ומשתלם.

$ מקלדת חוטית של מיקרוסופט – בסיסית ואמינה.

$$ סט מקלדת ועכבר אלחוטיים של מיקרוסופט – אתן מסודרות.

$$$ עוד סט מבית מיקרוסופט – עיצוב יותר נוח, המחיר בהתאם ועדייין סביר.

$$$$ שלל מקלדות של גיימרים. כאמור, לא כוס התה שלי.

מגע (touch)

כיום מחשבים רבים, בעיקר ניידים, הם בעלי תקשורת מגע בדומה לטלפונים החכמים. תקשורת ישירה עם האלמנטים על המסך ע"י מגע.

ציוד הקפי: עכבר, מקלדת ואוזניות

ציוד נוסף

ישנו ציוד הקפי נוסף ולא הכרחי לתפעול הבסיסי של המחשב, אך הוא יכול לשפר מאוד את חווית המשתמשת כתלות בשימושים הנפוצים שלה.

רמקולים

לעיתים המחשב מגיע מצויד ברמקול פנימי, שהוא לרוב בסיסי ביותר הן מבחינת איכות והן מבחינת עוצמת השמע. ישנו מגוון עצום של רמקולים חיצוניים שניתן לחבר בקלות למחשב דרך כניסת השמע או דרך חיבור USB, וגם בחיבור אלחוטי. בחירת הרמקולים היא רק שאלה של העדפה, מקום ותקציב.

אוזניות

שימושיות מאוד בעיקר בעבודה בחללי עבודה משותפים, גם כמיסוך לרעשי הסביבה וגם כמובן על מנת לא להפריע לסובבים. שוב גם במקרה הזה טווח המחירים רחב מאוד, והתמורה בהתאם:

$ ניתון לרכוש אוזניות בסיסיות בטווח מחירים של עד 40 שקלים, שיתנו תמורה הולמת למי שעיקר השימוש שלה באוזניות הוא ככלי עזר לשמיעת תכנים בסלולרי ולניהול שיחות.

$$ אוזניות מעט איכותיות יותר אך עדיין בסיסיות בטווח מחירים של עד 80 שקלים, דומות בתכונותיהן לאוזניות מהקטגוריה הקודמת, אך כאמור, איכותיות יותר הן מבחינת החומרים והן מבחינת שמירת האיכות לאורך זמן. גם לנוחות בתוך האוזן יש משקל.

$$$ אוזניות תוך-אוזן איכותיות וממותג ידוע יגיעו עד לסכום של כ 150 שקלים. אוזניות אלו הן עם איכות שמע טובה, נוחות רבה יותר בתוך האוזן (אם כי זה אינדיבידואלי), ועיצוב בהתאם.

$$$$ בקטגוריות יקרות יותר השמיים הם הגבול, תלוי מה התקציב ולאלו שימושים. מציעה למי שבכוונתה להוציא סכומים גבוהים מאלו, לעשות ברור מקיף בהתאם לצרכים ולרצונות.

מצלמה

בעבר המצלמות היו שימושיות מאוד, בדר"כ הוצמדו בתופסן לחלק העליון של מסך המחשב, ושימשו בעיקר לצורך שיחות וידאו. היום עם המצלמות המתקדמות בטלפונים הסלולריים והאפשרות לקיים וידאו צ'ט, הפופולריות של המצלמות ירדה פלאים.

ג'ויסטיק

כיום משמש בעיקר למשחקי מחשב, מודה שהידע שלי בתחום הוא מצומצם ביותר.

 

דרייברים

דרייברים (או "מנהלי התקן") הם רכיבי תוכנה שמטרתם לאפשר למחשב לתקשר בצורה נכונה עם רכיבי חומרה. מחסור או בעיה בדרייבר מתאים יגרום לחוסר פעולה או פעולה לא תקינה של התקן כמו מצלמה, כרטיס רשת וכו'.

 

גישה לפתרון בעיות חומרה

כאשר רכיב חומרה "לא מדבר" איתנו, יש לכך לרוב שתי סיבות עיקריות: סיבה חומרתית או סיבה תוכנתית. הבעיה יכולה לצוץ הן בהתקנה של רכיב חומרה חדש, והן כאשר רכיב חומרה קיים מפסיק לתפקד. איך בודקים מה הסיבה לחוסר התפקוד? ההסברים בפוסט הם עבור מערכת הפעלה Windows, אך העקרון זהה גם עבור מערכות הפעלה אחרות.

בדיקת חומרה

הדרך הזריזה ביותר לבדוק היא לרוב ניתוק הרכיב וחיבורו מחדש. למשל, אם התקן המחובר בחיבור USB מפסיק לפעול, הדבר הראשון שנרצה לעשות הוא להוציא את החיבור של הרכיב משקע ה-USB ולהכניסו מחדש. במידה ועדיין אין תגובה, ניתן לנסות לחבר את הרכיב בשקעי USB אחרים. על מנת לדעת האם המחשב אכן "רואה" את הרכיב, ניתן להעזר במנהל ההתקנים במחשב.

מנהל ההתקנים (Device Manager)

על מנת להגיע אל מנהל ההתקנים, יש להקליד בחיפוש "מנהל הההתקנים" או "Device Manager" וללחוץ על התוצאה שמופיעה בשם זה. יפתח החלון הבא:

מנהל ההתקנים (Device Manager)

ניתן לראות את ההתקנים החומרתיים של המחשב, מסודרים לפי קטגוריות. אם נחזור לדוגמא על התקן ה-USB, אפשר לראות את הפירוט של ההתקנים מסוג זה תחת "Universal Serial Bus controller". נצפה שאם ננתק את אחד ההתקנים, הוא יעלם מהרשימה, וכאשר נחבר את ההתקן, הוא יופיע. זו האינדיקציה לכך שרכיב חומרה מזוהה ע"י המחשב.

התקנת דרייברים

לחלק מרכיבי החומרה דרושים רכיבי תוכנה משלימים על מנת שהם יפעלו. רכיבי התוכנה האלו נקראים "דרייברים". לעיתים הדרייברים יזוהו בצורה אוטומטית כאשר נחבר רכיב חדש ותעלה בקשה לאישור התקנה, ובמקרים אחרים נצטרך לחפש אותם בצורה עצמאית, למשל באתר של יצרני החומרה, ולהתקין אותם בעצמנו. כאשר מורידים דרייברים בצורה עצמאית יש לשים לב שבוחרים את הדרייבר המתאים למערכת ההפעלה שברשותנו.

ומה אם יש לי דרייבר מתאים אך ההתקן עדיין לא עובד?

בואו נאמר כך.. לא צריך לתת למחשב יותר מדי קרדיט. למה הכוונה? לפעמים יש להתקין דרייבר מחדש, לנתק ולחבר שוב את ההתקן, לבצע הדלקה של המחשב מחדש וכו', על מנת שרכיב החומרה יתפקד. זה יכול להיות עניין די מתסכל לדבג (מלשון debug, מציאת הבאג) רכיב חומרה לא מתפקד, בעיקר כאשר "אבל זה עבד לי עד עכשיו, לא שיניתי כלום, והמחשב הפסיק לזהות את הרכיב!". אז כן, זה קורה, ובמקרים כאלו הדרך היא לנסות שוב להתקין, שוב לחבר מחדש, שוב לכבות ולהדליק את המחשב, עד שהרכיב מתפקד.

 

מערכת יחסים טובה דורשת תחזוק

בין אם המחשב משמש לצרכי לימודים, לתכנון הטיול הבא לחו"ל, או סתם כדי להעביר את הזמן, כדאי ורצוי להכיר אפילו מעט מהמתרחש מאחורי הקלעים של הדמות הכה מרכזית בחיינו. תמיד מגיע היום שבו דברים קצת משתבשים, וטוב שיהיו בארגז הכלים הוירטואלי כמה כלים לעזרה ראשונה. אז בפעם הבאה שהמחשב קצת מזייף זכרו.. בלי פאניקה! נסו ראשית את מה שנסקר כאן בפוסט, ואל תתייאשו, לעיתים עקשנות חשובה כמעט כמו ידע. מי יתן ונזכה למערכות יחסים ארוכות ויציבות עם כל המכשירים הדיגיטליים באשר הם.

 

 

אהבתן את הפוסט? מוזמנות לעקוב אחרי בפייסבוק, באינסטגרם ובטלגרם, או להרשם כאן ומבטיחה לעדכן אתכן בפוסטים חדשים:

*הפוסט נכתב בלשון נקבה אך מיועד לנשים, גברים ומגדרים אחרים בצורה שווה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.